Pytania i odpowiedzi. Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej. |
24.05.2011. | |
Średnia powierzchnia gospodarstwa rolnego w 2012r. w województwie śląskim liczona wraz z lasem to 7,14 ha.
Żródło: Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
Wnioskodawca ma doświadczenie w realizacji projektów finansowanych ze środków zewnętrznych wtedy, kiedy przed aplikowaniem o środki z działania „ Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej” ubiegał się i otrzymał dofinansowanie
z jakichkolwiek środków zewnętrznych np. Funduszy Unijnych.
Nowy niekoniecznie znaczy "innowacyjny": nowa maszyna może pracować w oparciu o przestarzałą technologię, więc nie będzie innowacyjna. W przypadku planowania realizacji inwestycji w oparciu o dotację dobrze jest wykazać, że projekt lub jego elementy mają właśnie charakter innowacyjny. Projekt jest innowacyjny na terenie danej gminy, sołectwa lub powiatu tzn. nikt wcześniej nie realizował podobnej inwestycji. Podniesie to punktację wniosku na etapie oceny merytorycznej. Może to być innowacyjność produktu lub usługi, które powstaną w wyniku realizacji inwestycji. Niektóre działania wręcz wprost określają, że w ich ramach można wspierać „inwestycje innowacyjne”.
Komplementarność oznacza wzajemne uzupełnianie się. W stosunku do operacji zrealizowanych na obszarze wdrażania Lokalnej Strategii Rozwoju chodzi o projekty, które będą spójne z projektami, które już były zrealizowane na obszarze wdrażania LSR czyli na obszarze 8 gmin, należących do Lokalnej Grupy Działania Ziemia Bielska.
Komplementarność (spójność) w stosunku do projektów już wybranych za pośrednictwem LGD. Baza dobrych praktyk dostępna po kliknięciu na baner u góry strony.
Operacja realizowana w partnerstwie oznacza, że beneficjent, który planuje pozyskać dotację z Unii Europejskiej żeby otrzymać dodatkowe punkty przyznawane na podstawie lokalnych kryteriów wyboru nawiązuje współpracę z innym podmiotem gospodarczym ,gminą lub osobą fizyczną itp. W liście intencyjnym, który zawierają strony umieszcza się informację na temat tego na czym ma polegać ta współpraca np. wzajemna promocja prowadzonej przez partnerów działalności gospodarczej, pomocy technicznej, logistycznej itp. Świadczona wzajemnie pomoc musi mieć charakter bezpłatny. Jest to umowa beż przepływów finansowych co oznacza, że żadna ze stron umowy nie będzie czerpała korzyści finansowych z tej współpracy.
Za współpracującego przy prowadzeniu pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się rolnika lub domownika, który w stosunku do prowadzącego tę działalność spełnia kryteria osoby współpracującej, określone w przepisach o systemie ubezpieczeń społecznych.
ROLNIK: 1. Prowadzi gospodarstwo o pow. minimum 1 ha 2.Opłaca podatek rolny 3. Nie pobiera renty ani emerytury DOMOWNIK: 4. Ukończył 18 lat 5. Pozostaje we wspólnym gospodarstwie lub na terenie jego gospodarstwa. 6. Stale pracuje w tym gospodarstwie i nie jest związany umową o pracę. 7. Jest objęty w pełnym zakresie ubezpieczeniem (wypadkowe, chorobowe, macierzyńskie, emerytalno-rentowe)
Jeden beneficjent (rolnik, małżonek rolnika, domownik) może złożyć w ciągu roku 1 wniosek o przyznanie pomocy na każde przedsiębiorstwo albo jego wyodrębnioną organizacyjną część, w których jest prowadzona działalność objęta pomocą.
Zakres kosztów kwalifikowalnych nie obejmuje m.in.:
Do kosztów kwalifikowanych zaliczamy koszty:
Kwalifikacja kosztów ogólnych poniesionych przez wnioskodawcę przed dniem zawarcia umowy, następuje nie wcześniej niż w dniu 1 stycznia 2007 roku. W przypadku nieprzyznania pomocy wnioskodawcy nie przysługuje roszczenie o zwrot tych kosztów.
Wnioski o płatność będą składane w miejscu wskazanym w informacji na stronie internetowej odpowiedniej instytucji wdrażającej, czyli ARiMR. Nie przewiduje się składania wniosków za pośrednictwem poczty ze względu na konieczność ostemplowania załączonych do wniosku faktur.
Refundacji podlegają koszty kwalifikowane w wysokości poniesionej przez beneficjenta, nie więcej jednak niż 50 % kosztów kwalifikowalnych albo 80% kosztów kwalifikowanych w przypadku wystąpienia szkody w gospodarstwie rolnym rolnika, spowodowanej przez powódź lub obsunięcie się ziemi w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich.
Ocena merytoryczna to ocena zawartości merytorycznej wniosku. Rada LGD jako ciało decyzyjne
LGD ma wyłączne uprawnienia do dokonywania wyboru i oceny operacji pod względem:
Ocena formalna wniosku to ocena kompletności wniosków, spełnienia kryteriów „wejścia” (tzn. czy wnioskujemy do odpowiedniego programu, czy jesteśmy właściwym beneficjentem itp.) Ocenę tą przeprowadza Urząd Marszałkowski w Katowicach bądź Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Częstochowie.
Tak, jeżeli w okresie ostatnich 2 lat poprzedzających złożenie wniosku o przyznanie pomocy w ramach przedmiotowego działania Wnioskodawca nie uzyskał pomocy w ramach działania Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienie, objętego Programem Operacyjnym „Kapitał Ludzki, 2007-2013”,
Istnieje taka możliwość. Projekty realizowane w ramach działania „Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej” zakładają możliwość zaliczkowania do 50 % wartości wsparcia przyznanego przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w latach 2009-2010, w następnych latach max. 20%.
Warunkiem wypłaty zaliczki jest ustanowienie dodatkowego zabezpieczenia właściwego wydatkowania zaliczek w postaci gwarancji bankowej lub równoważnej gwarancji, odpowiadającej 110% kwoty zaliczki. Z dniem 18.07.2011 r. zmieniły się przepisy w sprawie wysokości zaliczek na realizację inwestycji w ramach działań PROW 2007-2013 ( Rozporządzenie Komisji (UE) Nr 679/2011 z dnia 14 lipca 2011 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1974/2006 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez EFRROW, Dz. Urz UE L 185/60 z dnia 15 lipca 2011 r.). Kwota zaliczki została zwiększona z 20% do 50% kwoty przyznanej pomocy. Wnioskodawcy występujący o wypłatę zaliczki, których postępowania o przyznanie pomocy nie zostały zakończone w ramach wyżej wymienionych działań, w przypadku chęci podwyższenia wnioskowanej kwoty zaliczki powinni złożyć we właściwych instytucjach wdrażających zaktualizowane strony wniosku o przyznanie pomocy uwzględniając nową zadeklarowaną kwotę zaliczki. Natomiast Beneficjenci, z którymi zawarto po dniu 01.01.2011 r. umowy przyznania pomocy przyznające zaliczkę, mają możliwość podwyższenia kwoty zaliczki do wysokości nie przekraczającej 50% kwoty pomocy, pod warunkiem, że nie wystąpili z wnioskiem o płatność. |